12 Ocak 2013 Cumartesi

Türkiye'nin ve Sürücülerin Karla Sınavı

Türkiye'nin Karla Sınavı bu sene bayağı çetin geçiyor. İstanbul 2 hafta arayla beyazlara büründü. 1 damla düşünce karışan yollar, beyazlara bürününce iş hepten içinden çıkılmaz bir hal aldı. 
İstanbul Beşiktaş'ta karlı bir sabah...
Tabi araba kullanırken telefonla foto çekmemek daha doğru ama okuyucular için herşey yapılıyor :)

Ben 15 yıllık şoförüm ve farklı ortamlarda araba kullanmaya da bayılıyorum. Kartalkaya'ya arabayla da çıktım, İstanbul'dan yola çıkıp neredeyse hiç durmadan Kaş'ın dolambaçlı yollarında da araba kullandım, ya da İstanbul Park'ta kendi arabamla hızlı tur denemesi yaptım. Ama kış lastiğim olmadan karlı yola çıkmamaya özen gösteriyorum. Ve acemilerin karlı yollara bu kadar fütursuzca çıkmalarına şaşırıyorum.  Haberlerde izlediğimiz çarpışan arabalar benzeri kazalar sadece kameraların yakalayabildikleri... Bir de bizim görmediklerimiz düşünülürse, yollara çıkanların hem para, hem sağlıklarını tehlikeye attıklarını söylemek zor değil.
Karlı havada illa trafiğe çıkacaksanız birkaç öneri:
  • Ön şart: Kesinlikle kış lastiği ve/ya zincir olmadan yola çıkmayın. Kış lastiği daha yumuşaktır ve düşük ısılarda (7 derece altı) daha iyi performans verir. Karı adeta vakumlayarak çok daha iyi tutuş sağlar.
  • Arabayı kaldırırken 1. vitesle değil, 2. ve hatta bazı durumlarda 3. viteste kaldırın. Otomatik vitesli arabalarda ise Winter (W), All-weather vb modu varsa, ona geçebilirsiniz.
  • Arabanız arkadan itişliyse ayrıca dikkatli olun. Önden çekişli arabalar karda daha avantajlıdır. Arabası arkadan itişli mi, önden çekişli mi bilmeyenler ise bence karda yola zaten çıkmasın. Hala merak edenlere söyleyeyim, BMW'ler ve Mercedes'ler dışında arkadan itişli araba piyasada neredeyse kalmadı. 
  • Arabayla karlı yolda yol almaya başladıktan sonra uygun bir yerde ani frenlemeyi deneyerek yolun kayganlık durumunun ne olduğunu değerlendirin.
  • Bütün pedallara yumuşak davranın, ani hamlelerden çekinin.
  • Arabanızda ESP varsa bunu kapatın! İlk başta mantıksız gelebilir, ancak ESP kaymayı hissedince lastiklere fren yaptığından dolayı, araba hızını alamadan lastikleri durduracaktır. Karda yol almak için biraz patinaj yapmayı göze almayı almak gerekiyor yani.
  • Yokuş aşağı inişlerden önce hızınızı ayarladığınıza emin olun, ve yokuşa makul bir hızda girin. İniş sırasında frenlemeye kalkışmak çok daha risklidir.
Bunları yaparsanız karda araba kullanmak zevkli bir hal bile alabiliyor...

Keyfini çıkartın... Ben öyle yaptım...

1 yorum:

  1. gerçekten usta bir şöförden iyi tüyolar aldım bu yazıdan.ağrının patnos ilçesinde görev yapan biri olarak ve ayın 6 ayı karlı geçen hatta çoğu zaman buzlu geçen bir yerde verdiğiniz bilgiler çok önemliydi benim için teşekkürler..
    oyun oyna

    YanıtlaSil