BMW, geleneksel olarak 3, 5 ve 7 olarak adlandırdığı kasalarla piyasada senelerce mücadele etti. Sedan ve station-wagon olarak... Yukarıda belirttiğim yeni beklentilerin üzerine, insanların güçlenen lüks marka takıntısı eklenince, fırsatı gören BMW yeni sınıflara girdi. İlginçtir ki, BMW bu girdiği sınıfların ilk nesillerde hep hataları olan ve liderliğe oynamayı beceremeyen modeller yarattı. İlk kasa 1 serisi, Z3 (James Bond filminde rol aldı almasına, ama araba o kadar kötüydü ki, BMW 2. nesline Z4 adını vermek zorunda kaldı) ve X3 bunlara birer örnek olabilir.
![]() |
Çamurluklara taşan farlarıyla yeni BMW1 önden bakınca olduğundan geniş gözüküyor. Angel-eye alınması gereken aksesuarlardan |
Ben bundan 5 sene önce, hatchback bir araba almaya karar verdiğimde alternatiflerimden biri BMW 1 idi. Chris Bangle'in sıradışı çizgileriyle içbükey yüzeylere sahip (sonradan Hyundai i30'un acımasızca taklit ettiği), ön kaputu fazlasıyla uzun tutan dizaynı aslında ilginçti. Sınıfındaki tek arkadan itişli arabaydı. Öte yandan, Kosifler'e arabayı test etmeye gittiğimde inanılmaz hayalkırıklığına uğramıştım. 1.86 boyundaki ben, sürücü koltuğunu ayarladığımda arkada kalan diz mesafesine bir çocuk bile sığmazdı. Ortadan geçen şaft tüneli o kadar yüksekti ki, arka koltuk otomatikman 2 kişilik oluvermişti. Bunlara iç mekandaki malzemelerin bayağılığı ve heyecansız içdizayn eklenince BMW 1'i kullanmaya gerek bile duymadan direk elemiştim.
Şimdi 2. kasa BMW 1 zamanı. BMW'nin güzel bir huyu var; bir arabanın ilk neslinde yaptığı hataları, 2. nesilde düzeltmesini biliyor. Test etme fırsatı bulduğum 2. nesil BMW 1 de buna çok güzel bir örnek. Bakalım, neden öyle düşünüyorum:
Dış Tasarım
![]() |
İlk neslin orantıları korunmuş, bu iyi birşey mi emin değilim |
Ön farlar bayağı fazla şekilde kenarlara uzuyor, bu da aracın önden olduğundan daha geniş gözükmesine neden oluyor. Bunu birçok kişinin sevdiğini farkettim.
The Ultimate Driving Machine?
"The ultimate driving machine" mottosunu boşuna kullanmıyor BMW. Önceki kasadaki sıradan 1600cc motor, rakiplerinden ayrışmayı beceremiyordu, üstüne bir de çok yakıt tüketiyordu. Yeni kasada, harika motorlar var. 2 farklı güce sahip 1.6lt benzinli turbo ve yeni çıkan 1.6lt dizel, ülkemizdeki vergi avantajını yaşatırken, sizi güçten mahrum bırakmıyor.
Benim test ettiğim otomatik vitesli 116i'de 1.6lt 136hp'lik benzinli motor vardı. Motor gerçekten harika, devirlenmeye can atıyor. 160hp'lik 118i'yi almaya gerek yok bence, bu motor çoğu kullanıcıya yeter. Ancak burada şanzımana da kredi vermek lazım (2. testimde 2. kere bunu söylüyorum). 8-vitesli otomatik şanzımanı bu konunun uzmanı ZF firması üretmiş. Çift kavramalı (DSG vb) olmamasına rağmen vites değişimleri çok hızlı ve sarsıntısız. 8 vites kulağa biraz fazla gelebilir, ama vitesleri değiştiren siz değilsiniz zaten, sıkıntı yok.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgolS1tUqmE6-cde9Ijdvx3Ul-oKU5pxsIQjd3RDhw_Q3St7pizWxlwXdgHHujLeYOfra8xr-HVMrpFQhFoADXsU5WsVr8tRJ19SuzGm5U0-JQTW-UJBKTXGWEezgEW8aNewqp7Z75QiS2F/s1600/bmw-1-series-5-door-qs.jpg)
BMW 1 ile viraja girmek bence bir zevk. Yol tutuşu harika. Bu konuda Guilietta ve Focus ile beraber sınıfının en iyileri arasında yer aldığını rahatlıkla söyleyebilirim. Yeni güçlü motorlarla, arkadan itişin nimetlerini sonuna kadar kullanabiliyorsunuz. Arkadan itiş demişken, bazı bayan kullanıcıların aracın ıslak yollarda kaydığını söylediklerini duyuyorum. Arkadan itişte bunlar normal sayılabilecek şeyler, ama ortada güvensiz bir durum yok, sonuçta sınıfının en iyi arabalarından birindesiniz.
İçeride artık o da gerçek bir BMW
![]() |
Sanat eseri gibi bir vites kolu, solunda sürüş modu, gerisinde de iDrive düğmesi |
İç mekan, özellikle arkada genişlemiş. Yine de sınıfının en genişlerinden diyemeyiz. Sadece önceki kasaya göre bir iyileşme var. 360lt.lik bagajı sınıf gereksinimlerini karşılıyor.
Show me the money
Bu aralar hatchback araba bakan neredeyse tüm arkadaşlarım sonunda bir BMW 1 alıyor. Demek ki arabada bir keramet var. İngilizlerin saygın dergisi Auto Express, bu sınıftaki 20 farklı arabayı test ettiği mega-test'te yeni BMW 1'i birinci seçti. Ki onlar Focus'a bayılırlar, Golf'ün bile önüne geçirirler genelde. Bir Alman'ı birinciliğe oturtmaları, onun gerçekten iyi olduğu anlamına geliyor.
Her zaman olduğu gibi BMW, arabası için bir premium farkı istiyor. Bu yazıyı yazdığım 2012 Ağustos ortası itibariyle liste fiyatları şu şekilde:
Model | Şanzıman | Motor | Anahtar Teslim | ||||
Tipi | cc | silindir/valf | bg | Euro | TL | ||
BMW 116i - 5 Kapı | Hatchback | Manuel | 1598 | 4/4 | 136 | 26,789 | 58,965 |
BMW 116i - 5 Kapı | Hatchback | Otomatik | 1598 | 4/4 | 136 | 29,861 | 65,726 |
BMW 116i - 3 Kapı | Hatchback | Otomatik | 1598 | 4/4 | 136 | 29,861 | 65,726 |
BMW 118i - 5 Kapı | Hatchback | Otomatik | 1598 | 4/4 | 170 | 33,498 | 73,732 |
BMW 116d ED - 5 Kapı | Hatchback | Manuel | 1598 | 4/4 | 116 | 29,214 | 64,303 |
Tabi unutmamak lazım, bu fiyatlar oldukça çıplak arabaların fiyatları. Orta-karar bir aksesuar paketi alınca bu fiyatların üstüne en az 5-6.000TL koymak gerekiyor. Mesela BMW satış ekibi, bayan müşterileri kapak jant almak konusunda bayağı iyi "yönlendiriyor". Artık BMW'ye bunu yapmayın, 70.000TL verip, '94 Accent gibi kapaklı jantla gezmesin kızlarımız! Her neyse...
Bence, şu an BMW 1 sınıfının en iyi arabası konumunda. En azından yeni Mercedes A-serisi gelene kadar... O gelince şapkamızı önümüze koyup tekrar düşüneceğiz :)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder