12 Ağustos 2012 Pazar

İnceleme: BMW 116i

Eskiden tüketiciler ne tarz bir araba satın alayım diye düşünürken sedan mı, station mı, hatchback mi gibi basit bir seçim yapmaları yeterdi. Ancak özellikle son 15 yıldır değişen/gelişen zevkler ve beklentiler çok acayip yeni sınıfların oluşmasına yol açtı. Artık coupe görünümlü stationlar, üstü-açık SUV'ler görüyoruz. Bir sınıfın adı "crossover" (üstüste-binen) oldu. Ve bunların hepsinin bir alıcısı var. 
BMW, geleneksel olarak 3, 5 ve 7 olarak adlandırdığı kasalarla piyasada senelerce mücadele etti. Sedan ve station-wagon olarak... Yukarıda belirttiğim yeni beklentilerin üzerine, insanların güçlenen lüks marka takıntısı eklenince, fırsatı gören BMW yeni sınıflara girdi. İlginçtir ki, BMW bu girdiği sınıfların ilk nesillerde hep hataları olan ve liderliğe oynamayı beceremeyen modeller yarattı. İlk kasa 1 serisi, Z3 (James Bond filminde rol aldı almasına, ama araba o kadar kötüydü ki, BMW 2. nesline Z4 adını vermek zorunda kaldı) ve X3 bunlara birer örnek olabilir.


Çamurluklara taşan farlarıyla yeni BMW1 önden bakınca olduğundan geniş gözüküyor. Angel-eye alınması gereken aksesuarlardan

Ben bundan 5 sene önce, hatchback bir araba almaya karar verdiğimde alternatiflerimden biri BMW 1 idi. Chris Bangle'in sıradışı çizgileriyle içbükey yüzeylere sahip (sonradan Hyundai i30'un acımasızca taklit ettiği), ön kaputu fazlasıyla uzun tutan dizaynı aslında ilginçti. Sınıfındaki tek arkadan itişli arabaydı. Öte yandan, Kosifler'e arabayı test etmeye gittiğimde inanılmaz hayalkırıklığına uğramıştım. 1.86 boyundaki ben, sürücü koltuğunu ayarladığımda arkada kalan diz mesafesine bir çocuk bile sığmazdı. Ortadan geçen şaft tüneli o kadar yüksekti ki, arka koltuk otomatikman 2 kişilik oluvermişti. Bunlara iç mekandaki malzemelerin bayağılığı ve heyecansız içdizayn eklenince BMW 1'i kullanmaya gerek bile duymadan direk elemiştim.

Şimdi 2. kasa BMW 1 zamanı. BMW'nin güzel bir huyu var; bir arabanın ilk neslinde yaptığı hataları, 2. nesilde düzeltmesini biliyor. Test etme fırsatı bulduğum 2. nesil BMW 1 de buna çok güzel bir örnek. Bakalım, neden öyle düşünüyorum:



Dış Tasarım
İlk neslin orantıları korunmuş, bu iyi birşey mi emin değilim
Aslında tasarım bence bu kasanın görece zayıf halkalarından biri. Artık daha konvansiyonel bir tasarımı var, o içbükey ve dışbükey eğimli alanların karışımı dizayn geçmişte kalmış. Fakat ilk kasanın garip orantıları bunda da devam ediyor, aracın kaput kısmı fazla uzun, bagajı da birden dik bir şekilde bitiyor. Aracın boyutları ise sınıf ortalamalarında.
Ön farlar bayağı fazla şekilde kenarlara uzuyor, bu da aracın önden olduğundan daha geniş gözükmesine neden oluyor. Bunu birçok kişinin sevdiğini farkettim.

The Ultimate Driving Machine?
"The ultimate driving machine" mottosunu boşuna kullanmıyor BMW. Önceki kasadaki sıradan 1600cc motor, rakiplerinden ayrışmayı beceremiyordu, üstüne bir de çok yakıt tüketiyordu. Yeni kasada, harika motorlar var. 2 farklı güce sahip 1.6lt benzinli turbo ve yeni çıkan 1.6lt dizel, ülkemizdeki vergi avantajını yaşatırken, sizi güçten mahrum bırakmıyor.
Benim test ettiğim otomatik vitesli 116i'de 1.6lt 136hp'lik benzinli motor vardı. Motor gerçekten harika, devirlenmeye can atıyor. 160hp'lik 118i'yi almaya gerek yok bence, bu motor çoğu kullanıcıya yeter. Ancak burada şanzımana da kredi vermek lazım (2. testimde 2. kere bunu söylüyorum). 8-vitesli otomatik şanzımanı bu konunun uzmanı ZF firması üretmiş. Çift kavramalı (DSG vb) olmamasına rağmen vites değişimleri çok hızlı ve sarsıntısız. 8 vites kulağa biraz fazla gelebilir, ama vitesleri değiştiren siz değilsiniz zaten, sıkıntı yok. 
Sürüş modu seçme düğmesi BMW 1'de de var. 3 ayrı ayarı var: SPORT, COMFORT VE ECO-PRO. Çoğu zaman Comfort modu ideal ve normalde bu ayarda tutmak lazım. Dur-kalk trafikte Eco-Pro moduna geçmek iyi bir fikir olacaktır. Bu moda geçmeniz sayesinde ne kadar tasarruf edip, menziline kaç km eklediğinizi gösteren gösterge ince ve tatlı bir ayrıntı. Ancak bu moda geçince, BMW 1 belirgin şekilde hantallaşıyor, öyle yokuş falan çıkacaksanız ya da araç yüklüyse bu modu tavsiye etmiyorum. Biraz keyif yapmak isterseniz Sport moduna geçin. Motor, gazın en ufak hamlesine cevap vermeye başlıyor, şanzıman daha yukarı devirlerde vites değiştiriyor ve direksiyonla süspansiyon da sertleşip daha sportif bir tat veriyor.
BMW 1 ile viraja girmek bence bir zevk. Yol tutuşu harika. Bu konuda Guilietta ve Focus ile beraber sınıfının en iyileri arasında yer aldığını rahatlıkla söyleyebilirim. Yeni güçlü motorlarla, arkadan itişin nimetlerini sonuna kadar kullanabiliyorsunuz. Arkadan itiş demişken, bazı bayan kullanıcıların aracın ıslak yollarda kaydığını söylediklerini duyuyorum. Arkadan itişte bunlar normal sayılabilecek şeyler, ama ortada güvensiz bir durum yok, sonuçta sınıfının en iyi arabalarından birindesiniz.

İçeride artık o da gerçek bir BMW
Sanat eseri gibi bir vites kolu, solunda sürüş modu,
gerisinde de iDrive düğmesi
BMW 1'in içi artık daha güzel. Bu arabaya binince, sanki üst sınıf BMW'lerin biraz küçülmüşü hissini ediniyorsunuz ki, bence bu kasanın amacı hep böyle olmalıydı zaten. Önceki kasanın kalitesiz plastikleri, bakması sıkıcı kokpiti gitmiş, yerine 3 kasası ayarında bir yaşam alanı gelmiş. Orta konsolda yer alan dijital ekran sınıfında ilklerden... Meşhur iDrive sistemi artık BMW 1'de de var. Güzeller güzeli vites kolunun arkasındaki düğmeden menüye erişim mümkün. Ben yine de kullanımını, ortalama tüketici için biraz fazla karışık ve vakit kaybettirici olarak görüyorum. Araba mı kullanacağız, doğru menüyü mü bulmaya çalışacağız?
İç mekan, özellikle arkada genişlemiş. Yine de sınıfının en genişlerinden diyemeyiz. Sadece önceki kasaya göre bir iyileşme var. 360lt.lik bagajı sınıf gereksinimlerini karşılıyor.

Show me the money
Bu aralar hatchback araba bakan neredeyse tüm arkadaşlarım sonunda bir BMW 1 alıyor. Demek ki arabada bir keramet var. İngilizlerin saygın dergisi Auto Express, bu sınıftaki 20 farklı arabayı test ettiği mega-test'te yeni BMW 1'i birinci seçti. Ki onlar Focus'a bayılırlar, Golf'ün bile önüne geçirirler genelde. Bir Alman'ı birinciliğe oturtmaları, onun gerçekten iyi olduğu anlamına geliyor.
Her zaman olduğu gibi BMW, arabası için bir premium farkı istiyor. Bu yazıyı yazdığım 2012 Ağustos ortası itibariyle liste fiyatları şu şekilde: 
Model Şanzıman Motor Anahtar Teslim
Tipi cc silindir/valf bg Euro TL
BMW 116i - 5 Kapı Hatchback Manuel 1598 4/4 136 26,789 58,965
BMW 116i - 5 Kapı Hatchback Otomatik 1598 4/4 136 29,861 65,726
BMW 116i - 3 Kapı Hatchback Otomatik 1598 4/4 136 29,861 65,726
BMW 118i - 5 Kapı Hatchback Otomatik 1598 4/4 170 33,498 73,732
BMW 116d ED - 5 Kapı Hatchback Manuel 1598 4/4 116 29,214 64,303

Tabi unutmamak lazım, bu fiyatlar oldukça çıplak arabaların fiyatları. Orta-karar bir aksesuar paketi alınca bu fiyatların üstüne en az 5-6.000TL koymak gerekiyor. Mesela BMW satış ekibi, bayan müşterileri kapak jant almak konusunda bayağı iyi "yönlendiriyor". Artık BMW'ye bunu yapmayın, 70.000TL verip, '94 Accent gibi kapaklı jantla gezmesin kızlarımız!  Her neyse...
Bence, şu an BMW 1 sınıfının en iyi arabası konumunda. En azından yeni Mercedes A-serisi gelene kadar... O gelince şapkamızı önümüze koyup tekrar düşüneceğiz :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder