10 Aralık 2013 Salı

Kış Lastiği vs 4*4

Bugünkü yazım her zaman kafamı kurcalayan bir sorunun cevabıyla ilgili:
Acaba karda, normal lastikli bir 4*4 mü daha iyidir, yoksa kış lastikli bir 4*2 mi? İnternette tam da bu sorumu cevaplayan bir videoya denk geldim ve sizlerle paylaşmak istedim.
Autocar iki Skoda Yeti'yi almış, bunlardan biri 4*4 digeri ise 4*2 yani sadece önden çekişli. Bunun dışında her özellikleri aynı olan araçlardan 4*4 olanda normal lastikler varken, 4*2 olanda kış lastikleri var. Ve bu araçları karda karşılaştırıyorlar.


Videoda 3 ana başlık altında test yapılıyor:

1- Hızlanma: Hızlanmada 2 yerine 4 lastiğin gücü yere iletmesinin yardımıyla 4*4 normal lastikli versiyon 11sn.de hızlanırken, 2 çekerli olan fazla patiye kalıyor ve 15sn.de hızlanabiliyor. (30mil'e yani yaklasık 48km/s'ye hızlanma). Ancak şunu da unutmamak lazım, kış lastikli araç da o kadar geri kalmıyor. Bu testte normal lastikli bir 4*2 olsaydı, eminim çok daha geride kalırdı.

2- Frenleme: Frenlemede 4*4'ün hiç bir katkısı yok bildiğiniz gibi. Çünkü frenin çekişle alakası yok, diğer bütün özelleri aynı olan bu aracın fren performansı tamamen lastiklerin durumuna bağlı. Ve bu testte kış lastikli olan 4*2 araç diğerinden 3-4 boy önce duruyor, yani kazaya karışıp karışmama arasındaki ince farktan oldukça fazla.

3- Yol tutuş: Bu testi de, her 2 aracın bir daire etrafında dönmesi şeklinde yapmışlar. Maruz kalabildikleri g-kuvveti nispetinde yol tutuşun iyi olduğu çıkarımı yapılıyor. Bu testte de benim beklediğimden de fazla bir fark olmuş. 4*2 kış lastikli araç, 4*4 normal lastikli araca göre %35 daha fazla g'ye maruz kalabiliyor, yani daha iyi viraj alabiliyor. 

Ben bundan yıllar önce bir kere VW Bora arabamla Kartalkaya'ya çıkarken bir Range Rover'ın peşine takılmıştım. Bende kış lastiği vardı ama zincir yoktu. Onda ise normal lastikler vardı. Ve dağ yolu boyunca Range Rover'dan kopmadım. Anladığım kadarıyla adamın da bu duruma canı sıkılmıştı ve gazlamaya başladı. Sonuçta ne oldu dersiniz, bir virajda kayıp yoldan çıktı! Ben ise yoluma devam etmiştim.

Bu test de, benim bu küçük anımı destekliyor. Karda ideal senaryo tabi ki 4*4 arabaya takılan kış lastiği. Ancak kısıtlı bütçeniz varsa, 4*4 alıp normal lastikleriyle idare etmek yerine, 4*2 alıp kış lastiğini tercih edebilirsiniz

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder