14 Ağustos 2014 Perşembe

Volkswagen Jetta 1.6 TDI Comfortline

VW grubu ile tanışmam bundan neredeyse 10 yıl öncesine dayanıyor. İlk şirket arabam bir VW Bora'ydı. O zamanlar ne dizel motor, ne de otomatik vites bu kadar yaygındı şirket arabaları arasında. Şirket 1.6lt benzinli, düz vites bir VW Bora vermişti. Bora, VW'nin ilginç bir isim değişikliği kararıyla sadece bazı ülkelerde Golf IV bazlı Jetta'ya verdiği isimdi. Golf IV, 90'ların sonunda piyasaya çıkmış ve Türkiye dahil tüm dünyada efsane bir kasa halini almıştı. Yıllar geçmesine rağmen dizaynı şu an bile bir şekilde eski durmuyor. Tıpkı gerçek bir klasikte olması gerektiği gibi.
Bora ise özellikle ön dizaynının sıradanlığı sebebiyle kardeşi Golf kadar popüler olamadı, oysa ki "baz"ı gayet iyiydi. Konforlu içi, o zamanlar için çok havalı olan mavi iç aydınlatmaları, üst hızlarda atak motoruyla Bora'yı sevdiğimi hatırlıyorum. Ama ona tutkuyla bağlanmıştım da diyemem, ne olsa bir sıradanlık vardı.
Jetta siyah renkle makam arabası gibi duruyor neredeyse
Şimdi aradan yıllar geçti ve yine bir VW sedanı, bu sefer 2014 Jetta'yı test etme fırsatı buldum. Hem de en aranılan kombinasyon olan 1.6lt TDI motor ve DSG otomatik şanzıman ile.
Jetta'nın son kasası, Passat'ın güncel versiyonuna fazlasıyla benziyor. Ancak eğitimli gözler, farkı ilk bakışta anlayabilir. Zaten Jetta 4.7m'ye yaklaşan boyuyla da üst sınıfa göz kırpıyor, lafını ettiğim Bora'dan tam bir karış daha uzun. Çizgileri nazik ama güçlü, bir önceki (Golf V bazlı) Jetta'ya göre belirgin derecede "cool" duruyor.
İçinde olması keyifli, herşey olması gerektiği yerde

İçine bindiğinizde sizi klasik VW ortamı karşılıyor. Derli toplu kokpit, temiz göstergeler, kalitesi fena olmayan malzemeler. Jetta, ABD pazarında çok satıldığı için Meksika'da üretiliyor, ancak ben işçilikte problem görmedim. Tabi Almanya menşeili Golf'lerin yerini tutmaz herhalde.
Jetta'nın iç hacmi çok geniş. Arka tarafın genişliği makam aracı olmaya bile uygun. Sürücü koltuğu ayarlarını yapmakta zorlandığımı söylemeden edemeyeceğim. Ne yaparsam yapayım, bacaklarımın üst kısmı mindere değemedi ve havada kaldı. Bunun sebebi, minder ayarının tam olarak aşağı-yukarı hareketi yapmasından ziyade beşik hareketi yapması. Bacağınız havada kalınca da uzun sürüşlerde yoruluyorsunuz. Ama tabi bu nispeten uzun boyumdan (1.86cm) kaynaklanan bir şey olabilir ve herkesin başına gelmeyebilir.

Kontağı çevirdiğinizde sizi klasik bir dizel tırıltısı karşılıyor ancak bu ses hemen yatışıyor. O kadar ki, yolda giderken dizel araba kullandığınızı unutabilirsiniz. Motorun ilk çalıştırmadan sonra çok hızlı ısındığını farkettim, ama bu havaların sıcak gitmesinden midir yoksa VW teknolojisinden midir, ondan emin olamadım :)
Motor kağıt üstünde yazan 105hp'den daha güçlü bir izlenim bırakıyor. Özellikle 30-70km/s bandında sizi koltuğa yapıştırıyor resmen. Uzun yolda kullanma fırsatı bulduğum araba, yüksek hızlarda bile kendinden büyük hacimli motorlara rahatlıkla kafa tutuyor. Yakıt tüketimi yaklaşık 1400kg olan bir araç için oldukça düşük. Uzun yolda 4lt/100km'nin altına inebiliyor, İstanbul şehir içinde de 5.6lt ortalama tutturabildim ki bu köprü yoluna girdiğim düşünülürse çok başarılı bir değer. Uzun lafın kısası, VW yapmış arkadaş! Tek eksiği bence start/stop sistemi. O da olsa, tüketim açısından inanılmaz değerlere imza atılabilirdi.

DSG, Jetta'da da bildiğimiz kalitesinde. Dizel motorla gayet iyi anlaşıyor, hep doğru zamanlarda vites değiştiriyor. Şehir içi aceleniz yokken D modu yeterli, ancak dinamik sürüşten keyif alıyorsanız genelde D'ye göre bir alt viteste duran S modunu tercih edebilirsiniz. Tabi yakıt tüketiminin artacağını unutmadan...


Comfortline, Jetta'nın optimum donanım paketi diyebiliriz. Trendline fazla boşken, Highline'da biraz gereksiz şeyler ekleniyor. Highline'dan olmasını istediğim tek şey sanırım orta konsoldaki dokunmatik ekran olurdu. Comfortline'da onun dışında birşeyin eksikliğini hissetmiyorsunuz. Ön-arka kol dayama, elektrikli aynalar, sis farları gibi aksesuarlar Comfortline'da mevcut.

Araç oldukça konforlu. Süspansiyon ayarları gayet konforluydu, acaba ABD için mi ayarlanmış diye düşündürdü bana. Konfor önceliğiniz ise, Jetta varken Passat almaya gerek var mı, emin olamıyorum. Malum içi de geniş zaten. Darbe emicilik konusunda, abisi Passat kadar olmasa da kendi sınıfının ortalamaları üzerinde diyebiliriz.
Ama süspansiyon konforlu deyince yol tutuşu zayıf sanmayın. Jetta benim beklentilerimin üzerinde yol tutuyor. Golf 7'nin başarılı altyapısı burada da kendini gösteriyor belli ki.

Alınır mı Petrolkafa?


Doğuş grubu, 1.6lt dizel motorun değerini gözünde fazla büyütüyor olmalı. Ağustos 2014 itibarıyla liste fiyatı 84.100TL (Jetta 1.6 TDI Comfortline). Birebir aynı güçte 
olan (105hp) 1.2TSI benzinli motor+DSG şanzıman kombinasyonuna göre tam 17.700TL farkla satıyor. Filo arabaları arasında uzak ara farkla en popüler araç olan dizel Jetta'nın fiyatı büyük ihtimalle ondan şişmiş. Arz-talep meselesi yani. Sadece dizel için 18bin TL nedir Allah aşkına, abartmayın. 2.elde de aynı farka satarsın demeyin, öyle olmuyor. Ayrıca dizelin yüksek bakım masrafı da cabası. 
Ben kendime alıyor olsam -yılda 20bin km.nin altında yaptığım da düşünülürse- 122hp 1.4TSI Comfortline DSG (69.800TL) alırdım! Hem daha güçlü ve keyifli, hem de dizele göre 14.000TL cebimde kalırdı. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder